ویژگی های فرش 1500 شانه
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

شاید رایج ترین معیاری که در مورد فرش ماشینی شنیده اید چند شانه بودن فرش باشد و مطمئنا اولین وجه تمایز انواع فرش ماشینی از نظر کیفیت و قیمت در بازار این محصول بین مصرف کنندگان و خریداران «شانه» آن است. حال در این مقاله توضیح می دهیم که شانه به طور کلی چیست و شانه فرش چقدر باید باشد. در ابتدا باید بگوییم که شانه و مقدار آن نشان دهنده کیفیت این محصول نیست زیرا فرش ها نیاز به بررسی سایر مشخصات دارند.

برای دیدن مجموعه فرش ابریشمی طرح دستباف کلیک کن

شانه فرش چیست

شانه فرش چیست؟

در ساختار ماشین های بافندگی فرش قطعه ای به نام شانه وجود دارد که نخ فرش از آن عبور می کند. به این ترتیب مانند یک شانه معمولی که با آن موهای خود را شانه می کنید، این قطعه نیز دارای چندین دندانه است که با توجه به هر دندانه این قطعه، در هر فرش یک ریشه بافته می شود، بنابراین تعداد دندانه های قطعه شانه را تعیین می کند . ارتباط مستقیمی بین تعداد ریشه های فرش با عرض آن وجود دارد. با توجه به ثابت بودن تعداد دندانه ها در هر دستگاه بافندگی، تعداد ریشه ها در واحد اندازه گیری عرض فرش ماشینی ثابت بوده و تراکم عرضی ریشه ها را در یک متر عرض فرش مشخص می کند. پس منظور از شانه فرش، تراکم عرضی فرش است که به تعداد ریشه یا گره رنگ در یک متر عرض فرش ماشینی گفته می شود که به شانه فرش یا نی نیز معروف است. در واقع تراکم عرضی در گره هایی که بافته می شود شانه فرش نامیده می شود و واحد آن متر است و به راحتی محاسبه می شود. مثلاً اگر بگوییم فرش 1000 شانه است یعنی تعداد گره های هر متر عرض آن 1000 می باشد.

تراکم فرش چیست

تراکم فرش چیست؟

تراکم فرش مانند شانه فرش تعداد گره ها را در واحد اندازه گیری تعیین می کند اما این بار در امتداد فرش! به این معنی که تراکم فرش نشان دهنده تعداد ریشه در واحد اندازه گیری است که اغلب یک متر است و این بار قطعه ای مانند شانه ماشین بافندگی نشان دهنده نامگذاری آن نیست. این بار دستگاه بافندگی با نیرویی که بر هر نخ بافنده وارد می کند، عامل مستقیمی در پایداری این ارزش است. بنابراین هر چه نیروی بیشتری به لبه باف دستگاه بافنده وارد شود (مقدار در حد مناسب تنظیم شده باشد)، فرش فشردگی بیشتری دارد و در نتیجه دوام و سفتی و سختی آن بیشتر می شود. 

هرچه شانه فرش بیشتر باشد بافت فرش ریزتر است که شباهت بیشتری به فرش دستباف خواهد داشت و معمولاً به این نوع فرش ها فرش ماشینی دستباف می گویند.

هر چه تراکم و شانه بیشتر باشد تعداد گره های خواب یا پرز فرش در هر متر مربع بیشتر می شود و لازم است از نخ های ریزتر و نازک تری در بافت فرش استفاده شود و به طور طبیعی ارتفاع نخ خواب در فرش نیز کاهش می یابد. به عنوان مثال در فرش های 500 شانه ارتفاع خواب تا 11 میلی متر است که در فرش های بسیار متراکم به 4 میلی متر نیز کاهش می یابد. فرش هر چه شانه های بیشتری داشته باشد، لطیف تر و زیباتر است و هر چه متراکم تر باشد، محکم تر و جذاب تر است. پس بهترین تراکم فرش ماشینی می تواند بالاترین تراکم باشد اما این دلیل نمی شود که ارزش و ویژگی های فرش های ماشینی دیگر با شانه و تراکم کمتر را نادیده بگیریم.

فرش های ماشینی با تراکم بالا منجر به فرش های نرم، ریز بافت و ظریف می شوند. البته ضخامت این گونه فرش ها از فرش هایی با شانه های کمتر ، کمتر است، زیرا هر چه فرش کوتاه تر باشد،ضخیم تر می شود. یعنی فرش 700 شانه با تراکم 2550 ضخیم تر از فرش 1200 شانه با تراکم 3600 است. اگر می خواهید فرشی نازک داشته باشید باید به سراغ فرش هایی با شانه های بیشتر بروید که ضخامت کمتری دارند. اگر دوام و ضخامت بالای فرش برایتان مهم است، فرشی با شانه و تراکم کم انتخاب کنید. در نتیجه می توان گفت فرش های 700 شانه دوام بیشتری نسبت به فرش های 1200 شانه دارند.

تفاوت تراکم و شانه فرش

تفاوت تراکم و شانه فرش

  • اساسی ترین تفاوت شانه و تراکم این است که شانه فرش مربوط به نقشه و بافت ریز فرش است.
  • اما تراکم مربوط به فشردگی فرش می باشد.
  • هر اندازه که شانه فرش بالا باشد فرش ریز بافت تر و زیبا تر است.
  • هر چه تراکم فرش بالا باشد فرش سفت و محکم تر می شود.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

همه چیز در مورد فرش 1500 شانه

همه چیز در مورد فرش 1500 شانه

فرش ماشینی 1500 شانه دارای تراکم 4000 می باشد که زیبایی و انسجام فوق العاده ای به فرش می دهد. تعداد بسیار بالای گره در هر متر مربع این فرش باعث می شود تا طرح های بسیار ظریفی توسط شرکت های فرش بافی مورد استفاده قرار گیرد و این تفاوت بزرگی در فرش ماشینی 1500 شانه است که آن را زیبا می کند. برای درک بهتر این موضوع، می توانید تفاوت بین عکس گرفته شده با دوربین 8 مگاپیکسلی و عکسی که مثلا با دوربین 48 مگاپیکسلی گرفته شده است را متوجه شوید. در عکس های با وضوح بالاتر، تعداد سلول های رنگی در هر سانتی متر مربع بسیار بیشتر است که باعث وضوح بیشتر عکس می شود. در فرش 1500 شانه، نقوش واضح تر و با جزئیات بسیار بیشتر بافته می شود.

برای بافت فرش 1500 شانه باید از مرغوب ترین نخ استفاده شود زیرا تراکم بسیار زیاد باعث می شود گل ها و طرح های فرش به هم گره بخورند و نقش آن به راحتی قابل مشاهده نباشد بنابراین باید از نخ هایی استفاده کنند که سایز کوچکی دارند. همچنین ارتفاع خواب در سایدینگ و تکمیل فرش با دستگاه قیچی کوتاه می شود تا طرح فرش را به زیبایی هر چه بیشتر نشان دهد.

جدول زیر تعداد گره عرضی و طولی در ابعاد مختلف فرش را نشان می دهد.

ردیف ابعاد فرش 1500 شانه تعداد گره عرضی (شانه)

تعداد گره طولی (تراکم)

1 فرش 4 متری 2250 10125
2 فرش 6 متری 3000 13500
3 فرش 9 متری 3750 15750
4 فرش 12 متری 4000 16000

ویژگی های فرش ماشینی 1500 شانه

  • اساسی ترین ویژگی فرش 1500 شانه بافت بسیار ریز و طرح و نقش های ظریف و زیبای آن است. زیرا که شانه این فرش بسیار بالا می باشد. فرش های 1500 شانه اغلب با تراکم 4000 بافته می شوند. و هر چه تعداد شانه و تراکم فرش بالا برود ضخامت فرش کمتر و بافت آن ریز تر می شود. و مسلماً فرش از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار می شود.
  • فرش 1500 شانه با نقشه زیبای و و منحصر به فرد خود برای انواع دکوراسیون های کلاسیک و مدرن مناسب می باشد. زیبایی و درخشندگی طرح و نقش این فرشها قابل مقایسه با دیگر فرش های ماشینی نیست.
  • فرش 1500 شانه کالایی لوکس و تجملی محسوب می شود. با طرح های فوق العاده زیبا و رنگ بندی های متنوع زیبایی خاصی به منازل می بخشد.
  • فرش ماشینی 1500 شانه گزینه بسیار خوبی برای کاخ ها و منازل اعیانی و بزرگ و فضاهای مجلل و لوکس می باشند
  • جنس نخ استفاده شده در فرش های 1500 شانه مانند دیگر فرش های ماشینی معمولاً از الیافی از جنس اکریلیک هیت ست، پلی استر و پلی پرویلین است.
  • نخ هایی که در فرش ماشینی 1500 شانه به کار برده می شود به دلیل فشردگی و تراکم بالای فرش از الیاف بسیار نازک و ظریف استفاده می شود بنابراین بافت نقشه های ریز بافت را در این فرش ممکن کرده است.

فرش 1500 شانه

  • ویژگی فرش 1500 شانه، بافت بسیار ظریف و نقوش ریزبافت آن نسبت به فرش های ماشینی 100 و 1200 شانه است.
  • فرش 1500 شانه به دلیل ظرافت و نازکی فرش بدون حرکت بر روی کف پوش قرار نمی گیرد.البته برای جلو گیری از سرخوردگی، بهتر است از ترمز فرش یا سرعت گیر فرش استفاده شود.
  • خاص ترین ویژگی فرش 1500 شانه، شباهت زیاد آن با فرش دستبافت تمام ابریشم است و همانند فرش های دستباف جلوه و زیبایی خاصی دارند.
  • ضخامت فرش ماشینی 1500 شانه از دیگر فرش های ماشینی کمتر است. همانطور که گفتیم در بافت این فرش از نخ و الیاف نازک استفاده می شود به همین دلیل ضخامت آن نسبت به فرش 700 شانه خیلی پایین تر است. بنابراین فرش ماشینی 1500 شانه برای جاهای خیلی شلوغ که پا خور فرش زیاده باشد مناسب نیست.
  • خاصترین ویژگی فرش 1500 شانه فشردگی گره های آن به دلیل تراکم بالای فرش است که از ورود گرد و غبار و هر نوع چیز دیگری به داخل فرش جلوگیری می کند.

نکات مهم مراقبت از فرش 1500 شانه

نکات مهم مراقبت از فرش 1500 شانه

در اینجا چند نکته مهم برای مراقبت از فرش 1500 شانه آورده شده است:

  1. جاروبرقی منظم: فرش را حداقل هفته ای یکبار جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار، کثیفی و سایر ذرات را از بین ببرید.
  2. تمیز کردن فوری لکه ها: فوراً با پاک کردن محل با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی، لکه ها را تمیز کنید. از مالیدن لکه خودداری کنید، زیرا باعث پخش شدن آن می شود. 
  3. تمیز کردن عمیق و یا شستشو: هر شش تا دوازده ماه یکبار فرش را به طور حرفه ای تمیز کنید و یا بشورید؛ شستن فرش در فصل بهار یا تابستان. بهتر است شستن فرش را به مراکز قالی شویی بسپارید.
  4. جلوگیری از ساییده شدن: برای جلوگیری از ساییده شدن فرش ماشینی 1500 شانه حداقل هر 6 ماه یکبار آن را سر و ته کنید.
  5. به طور منظم مبلمان را جابجا کنید: جابجایی مبلمان می تواند به جلوگیری از ایجاد فرورفتگی دائمی فرش کمک کند.
  6. دور از تابش نور مستقیم: فرش ماشینی 1500 شانه را دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.
  7. از مکان‌های پرتردد خودداری کنید: سعی کنید از راه رفتن بیش از حد مکرر روی یک قسمت‌ فرش خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث ساییدگی و پارگی زودرس شود.

به طور کلی، مراقبت خوب از فرش 1500 شانه به افزایش طول عمر آن کمک می کند و برای سال های آینده تمیز و زیبا به نظر می رسد.

فرش 1500 شانه

جمع بندی

در پایان می توان گفت که شانه فرش به تراکم عرضی آن یا تعداد ریشه ها یا گره های رنگی در یک متر عرض آن اشاره دارد که شانه آن را مشخص می کند. شانه بالاتر منجر به بافت ظریف تر و شباهت بیشتر به فرش های دستباف می شود. تراکم فرش به تعداد ریشه در واحد اندازه گیری در طول فرش اشاره دارد و عاملی برای دوام و استحکام آن است. تراکم بالاتر معمولاً باعث می شود فرش فشرده تر شود و دوام بیشتری داشته باشد. در نتیجه با مراقبت مناسب، یک فرش 1500 شانه می تواند سال ها دوام بیاورد و ظاهر و زیبایی خود را حفظ کند.

مطالب مرتبط: 





:: برچسب‌ها: شانه فرش چیست، تراکم فرش چیست، فرش 1500 شانه، ویژگی فرش 1500 شانه، تفاوت تراکم و شانه فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: